Newsy       Opis projektu       Działania projektu       Doradztwo on-line       E-learning       Galeria
Doradztwo online


Aktywizacja i integracja społeczna - inicjatywy lokalne

1. Czy istnieją jakieś standardowe czynniki, których występowanie determinuje zagrożenie wykluczeniem?
     
 
Takie czynniki zostały opisane między innymi w Krajowym Planie na Rzecz Integracji Społecznej, publikacji Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Według danych zawartych w tej publikacji czynnikami, które w największym stopniu determinują trudności polaków, sprzyjając ubóstwu i wykluczeniu społecznemu są:
  • bezrobocie
  • długotrwała choroba i niepełnosprawność
  • wielodzietność
  • samotne wychowywanie dziecka
  • niski poziom wykształcenia
  • zamieszkanie na wsi, małej miejscowości lub na terenie o słabym rozwoju.
 

2. Szukając możliwości sfinansowania inicjatyw społecznych mających na celu poprawę sytuacji najuboższych często można spotkać określenie „wysoki stopień występowania problemów sfery społecznej, jak to należy rozumieć?
     
 
Według definicji zawartej z załączniku do podręcznika realizacji programu integracji społecznej charakterystyka występowania problemów sfery społecznej, w tym również aktywności społecznej, oparta została o trzy wskaźniki: klienci pomocy społecznej na 1 tysiąc mieszkańców, odsetek dzieci objętych opieka przedszkolną wśród dzieci w wieku 3-6 lat oraz frekwencja wyborcza w wyborach prezydenckich w roku 2000. Wskaźniki te zostały dobrane tak aby każdy z nich dotykał innej sfery zycia społecznego. Informacja o korzystaniu z pomocy społecznej jest związana z problemem ubóstwa wśród mieszkańców. Odsetek dzieci w przedszkolach jest z jednej strony wskaźnikiem związanym z infrastruktura społeczną, z drugiej z wyrównywaniem szans edukacyjnych na progu kształcenia zróżnicowanych ze względu na uwarunkowania rodzinno środowiskowe. Frekwencja wyborcza jest powszechnie w socjologii wykorzystywana jako wskaźnik aktywności społecznej i obywatelskiej. Dane dotyczące opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym pochodzą z Banku Danych Regionalnych BDR. Wskaźnik związany z korzystaniem z pomocy społecznej oparty jest o dane z UW, dane o frekwencji z zasobów Państwowej Komisji Wyborczej.
 
 

3. Z jakiego źródła można uzyskać pieniądze na realizacje przedsięwzięć mających na celu integrację społeczną na ternie wsi?
     
 
Unia Europejska finansuje taki inicjatywy lokalne w latach 2006- 2013 z pieniędzy którymi dysponuje Europejski Fundusz Społeczny. Fundusz ten dla realizacji swoich celów uruchomił Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Program ten ma cel główny jakim jest wzrost zatrudnienia i spójności społecznej .Program stanowi odpowiedź na wyzwania, jakie przed państwami członkowskimi UE, w tym również Polską, stawia odnowiona Strategia Lizbońska. Do wyzwań tych należą: uczynienie z Europy bardziej atrakcyjnego miejsca do lokowania inwestycji i podejmowania pracy, rozwijanie wiedzy i innowacji oraz tworzenie większej liczby trwałych miejsc pracy. Zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej oraz celami polityki spójności krajów unijnych,  rozwój kapitału ludzkiego i społecznego przyczynia się do pełniejszego wykorzystania zasobów pracy oraz wsparcia wzrostu konkurencyjności gospodarki.
Dążąc do efektywnego rozwoju zasobów ludzkich, Program będzie koncentrował wsparcie na następujących obszarach: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli i wdrażaniem zasady dobrego rządzenia.
Celem głównym Programu jest: wzrost zatrudnienia i spójności społecznej a do osiągnięcia tego celu przyczynia się realizacja sześciu celów strategicznych do których należą:
  • Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo
  • Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego
  • Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce
  • Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy
  • Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa
  • Wzrost spójności terytorialnej.
Przedsięwzięcia, które mają cele wpisujące się w pokazane powyżej cele programu mogą liczyć na dofinansowanie.
 

4. Czy każdy ma prawo skorzystać z pieniędzy, którymi dysponuje Europejski Fundusz Społeczny?
     
 
Podmioty uprawnione do składania wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć mających cele zgodne z calami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Instytucje Pośredniczące każdorazowo przy ogłaszaniu konkursów prezentują kryteria dostępu do tych środków. Ogólne kryteria dostępu precyzujące kto może ubiegać się o wsparcie swoich inicjatyw określa POKL . W ramach PO KL przewiduje się możliwość realizacji projektów w dwóch głównych trybach: systemowym i konkursowym. W trybie systemowym projekty są realizowane przez beneficjentów imiennie wskazanych w Programie lub dodatkowych dokumentach stanowiących jego uszczegółowienie. Natomiast w trybie konkursowym projekty będą mogły realizować wszystkie podmioty m.in.:
  • instytucje rynku pracy, 
  • instytucje szkoleniowe, 
  • jednostki administracji rządowej i samorządowej, 
  • przedsiębiorcy, 
  • instytucje otoczenia biznesu, 
  • organizacje pozarządowe, 
  • instytucje systemu oświaty i szkolnictwa wyższego, 
  • inne podmioty.
 
 

5. Zamierzamy z gronem znajomych sformalizować naszą działalność społeczną, ile będą wynosiły opłaty związane z zarejestrowaniem stowarzyszenia?
     
 
Na mocy ustawy Prawo o stowarzyszeniach (art. 17 ust. 4) stowarzyszenia są zwolnione z opłat za wpis do rejestru. Oznacza to, że wymagane prawem dokumenty przygotowane w związku z zamiarem zarejestrowania stowarzyszenia, złożone na stosownych formularzach używanych w systemie Krajowego Rejestru Sądowego nie muszą być dla ich rozpatrzenia przez Sąd uprzednio opłacone. Pamiętać należy, że zwolnienie z opłat dotyczy jedynie wpisu stowarzyszenia do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.  Zwolnienie nie dotyczy fundacji, które za wpis muszą zapłacić 250 zł.
Jeżeli stowarzyszenie ma zamiar prowadzić działalność Gospodarcza to niezbędne jest jego wpisanie do rejestru przedsiębiorców Opłata za te czynność wynosi 1000 zł. Dodatkowo  organizacje prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek publikacji informacji zgłaszanych do rejestru w Monitorze Gospodarczym i Sądowym (art. 13 ustawy o KRS). Ogłoszenie takie to każdorazowo wydatek 500 zł. Tak więc wpis jest bezpłatny ale tylko dla stowarzyszeń, które nie zamierzają prowadzić działalności gospodarczej. W przeciwnym wypadku jest to koszt 1500 zł.
 

6. Od jakiegoś czasu nosimy się razem z gronem znajomych z zamiarem sformalizowania naszej działalności na rzecz szkoły w naszym miasteczku. Część z nas uważa, że powinniśmy założyć stowarzyszenie a część, że fundację. Jaka jest różnica miedzy tymi organizacjami?
     
 
Bardzo jasno a jednocześnie wystarczająco precyzyjnie różnice pomiędzy tymi typami organizacji przedstawiła Renata Niecikowska w swojej broszurze pod tytułem „Jak założyć stowarzyszenie” z serii 3W .
Według R. Niecikowskiej stowarzyszenie jest to pewien związek osób połączonych chęcią realizacji wspólnego celu. Co za tym idzie, w wypadku stowarzyszenia mamy do czynienia z pojęciem członkostwa w organizacji. Do założenia stowarzyszenia potrzeba co najmniej piętnastu założycieli i przyjmuje się, że jeżeli liczba członków stowarzyszenia spadnie poniżej tej liczby powinno ono ulec rozwiązaniu. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej (nieodpłatnej) pracy swoich członków, którzy wspólnie dążą do realizacji określonego w statucie celu. Istotą stowarzyszenia i najważniejszym jego elementem są więc ludzie je tworzący, razem realizujący wspólny cel.
Członkowie stowarzyszenia samodzielnie decydują jakie cele chcą realizować, określają programy działania i struktury organizacyjne. Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków. Członkowie stowarzyszenia mogą podjąć decyzję o rozwiązaniu stowarzyszenia.
W tym miejscu można zauważyć, że polskie przepisy, na tle uregulowań krajów Unii Europejskiej, są dość wymagające w odniesieniu do liczby członków założycieli stowarzyszenia. We Francji do założenia stowarzyszenia wystarczą dwie osoby, podobnie w Holandii, a w Niemczech potrzebnych jest siedem osób.
Fundacja natomiast, zgodnie z definicją sformułowaną przez Sąd Najwyższy w jednym ze swoich orzeczeń, to "formalnie spersonifikowany majątek, o którego przeznaczeniu decyduje wola fundatora wyrażona w statucie". Oznacza to, że istotą fundacji jest majątek, w który fundacja zostaje wyposażona przez jej założyciela lub założycieli, i który to majątek jest w toku działalności fundacji pomnażany. W razie wyczerpania się środków finansowych i majątku fundacji, podlega ona likwidacji. Cel, który ma realizować fundacja zostaje wyznaczony przez fundatora w akcie notarialnym oraz statucie fundacji. W wypadku, kiedy fundator nie przewidzi wyraźnie w statucie fundacji, możliwości zmiany celu fundacji, zmiana taka po uzyskaniu przez fundację osobowości prawnej nie jest dopuszczalna.
Zarówno stowarzyszenie, jak i fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
 

7. Czy gdybym przekazał 1% swojego podatku na podstawie rocznego zeznania podatkowego a po kilku miesiącach okazałoby się, że przysługiwał mi zwrot podatku i złożyłbym stosowną korektę obniżając wartość 1% to będę jakoś za to odpowiadał?
     
 
Według danych ze strony www MF Ministerstwo Finansów – w projekcie nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2008  – doprecyzowało zasady przekazywania 1% podatku. Projekt nowelizacji ustawy o PIT precyzuje, że urząd skarbowy będzie brał pod uwagę kwotę wynikającą z zeznania składanego do końca kwietnia albo korekty zeznania, jeśli podatnik złoży ją do końca czerwca. Zabezpieczając się przed sytuacją, gdy podatek był za wysoki, korekta nastąpiła później niż do końca czerwca, a na konto organizacji trafiła zawyżona kwota 1%, projekt MF przewiduje, że koszty takiego błędu poniesie podatnik. Obradowana organizacja nie będzie musiała nic zwracać. Jeśli zaś podatek, a co za tym idzie kwota 1%, okażą się zaniżone –również tylko od podatnika zależeć będzie, czy będzie chciał dodatkowo – już we własnym zakresie – wspomóc organizację.
Warunkiem przekazania 1% będzie zapłata w pełnej wysokości podatku należnego, nie później niż do końca czerwca. Naczelnik urzędu skarbowego przekaże tę kwotę w lipcu lub sierpniu po pomniejszeniu o koszt przelewu bankowego. Projekt przewiduje także, że jeśli podatnik wyrazi zgodę – organizacja pozna jego dane (nazwisko, adres oraz wysokość przekazanej kwoty).
Podatnicy nadal będą mogli przekazywać środki dla konkretnej osoby pozostającej pod opieka danej organizacji.
 

8. Czy każde stowarzyszenie może być organizacją pożytku publicznego(OPP)?
     
 
Nie, nie każde. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 z późniejszymi zmianami wymienia te organizacje, które nie mogą ubiegać się o status OPP. Są to między innymi partie polityczne, związki zawodowe i związki pracodawców i wiele innych. Najpierw więc należy sprawdzić w ustawie czy nasza organizacja nie jest wykluczona z grona mogących ubiegać się o wpis do rejestru OPP. Jeżeli nie jest wykluczona to powinna spełniać poniższe kryteria stanowiące sformułowane przez Radosława Skibe autora broszury „Jak zostać OPP”. Broszura stanowi przybliżenie wykładni stosowanej przez KRS przy rozpatrywaniu wniosków o wpis do rejestru.
Pierwszym i podstawowym warunkiem, który musi spełnić podmiot ubiegający się o status organizacji pożytku publicznego, jest stwierdzenie, że odpowiada on definicji organizacji pozarządowej, ponieważ wyłącznie organizacje pozarządowe oraz podmioty zrównane z tymi organizacjami mogą ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Z użytego w art. 20 pkt 1) sformułowania, że organizacją pożytku publicznego może zostać organizacja pozarządowa, która “prowadzi działalność statutową”, wyciąga się wniosek, że statusu pożytku publicznego nie mogą uzyskać nowo powstające organizacje, ponieważ nie mogą się one jeszcze wykazać żadną konkretną działalnością. Niestety wymóg “prowadzenia działalności” nie jest opisany w ustawie precyzyjnie. Kryterium to można też oczywiście stosować do organizacji istniejących już od jakiegoś czasu. Decydujące jest bowiem “prowadzenie działalności”, a nie samo istnienie organizacji.
Wydaje się, że omawianego warunku nie spełniają również organizacje zarejestrowane, czy też utworzone nawet wiele lat temu, które jednak obecnie pozostają w “uśpieniu” i de facto nie prowadzą już żadnej działalności. Dokumentami, które w razie wątpliwości sądu rejestrowego mogą potwierdzać prowadzenie działalności przez organizację są sprawozdania i raporty opisujące dotychczasową działalność, deklaracje podatkowe lub chociażby wycinki prasowe itp.
 
 

9. Czy stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą może być organizacją pożytku publicznego?
     
 
Co do zasady prowadzenie działalności gospodarczej nie jest przeszkodą do uzyskania statusu organizacji pożytku publicznego. Trzeba jednak pamiętać o warunku określonym w art. 20 pkt 4), zgodnie z którym działalność gospodarcza musi być prowadzona „w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.”
Pojęcie prowadzenia działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych nie jest sformułowaniem nowym, wprowadzonym przez omawianą ustawę. Takie sformułowanie znalazło się już w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i wobec tego dokonując interpretacji tego pojęcia można korzystać z orzecznictwa sądowego odnoszącego się do wymienionego przepisu. Ogólnie należy uznać, że dopóki cel zarobkowy nie dominuje nad celem statutowym to działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z treścią art. 20 pkt 4) ustawy.
Działalność statutowa powinna być działalnością podstawową organizacji, na której skoncentrowana jest jej aktywność. Natomiast działalność gospodarcza powinna być wyłącznie działalnością uboczną, pomocniczą, służącą pozyskiwaniu środków finansowych na prowadzenie i rozwijanie działalności statutowej.
Organizacje pozarządowe, które zmieniają swoje statuty, aby dostosować je do wymagań ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, i których statuty przewidują możliwość prowadzenia przez nie działalności gospodarczej, mogą zapisać w statucie, że ich „działalność gospodarcza może być prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych”. Przedstawiony tekst jest odniesieniem do prowadzenia działalności gospodarczej przez OPP zawartym w publikacji R. Skiby ‘Jak zostać OPP” Publikacja ta zawiera także wskazówki w jaki sposób dokonać modyfikacji innych zapisów statutu stowarzyszenia aby spełniał on wymagania stawiane w związku z prowadzeniem przez NGO zamierzające ubiegać się o wpis do rejestru OPP działalności gospodarczej.
 

10. Mamy zamiar założyć oddział stowarzyszenia jak wygląda sprawa jego rejestracji?
     
 
Pierwszym krokiem do utworzenia oddziału stowarzyszenia jest uzyskanie akceptacji stowarzyszenia macierzystego w formie przewidzianej jej statutem.
Po tej decyzji aby powstał oddział powinno odbyć się zebranie założycielskie, w czasie którego założyciele powołują oddział, wybiorą władze i komitet założycielski, odpowiedzialny za rejestrację. Jeżeli oddział ma posiadać osobowość prawną konieczne jest jego zarejestrowanie w KRS. Zgłoszenia wniosku rejestracyjnego oddziału stowarzyszenia powinno zostać dokonane do sądu prowadzącego KRS, właściwego dla siedziby oddziału.
Komitet założycielski składa wniosek rejestracyjny do Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek o rejestrację oddziału stowarzyszenia składa się z formularzy (KRS-W20, KRS-WK, KRS-WF, oraz opcjonalnie KRS-WM).
Dodatkowo komitet założycielski oddziału składa do KRS:
  • uchwałę o powołaniu oddziału, wydaną przez właściwe władze jednostki macierzystej, np. walne zebranie, zarząd oddziału głównego,
  • statut organizacji macierzystej (zarządu głównego) - uwierzytelniony przez KRS, 
  • wyciąg z rejestru organizacji macierzystej.
Oddział uzyskuje własną osobowość prawną z chwilą wpisania go do KRS.
Procedura powstania oddziału bez osobowości prawnej może być taka sama w przypadku oddziału, który będzie miał osobowość prawną (w zależności od zasad określonych przez organizację macierzystą), ale nie jest wymagana rejestracja oddziału w KRS. Organizacja macierzysta zgłasza tylko powstanie oddziału do swojego KRS (na odpowiednich formularzach rejestrowych).
Oddział bez osobowości prawnej posługuje się statutem oraz numerem KRS organizacji macierzystej i jest jej integralna częścią.
 

11. Czy stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą?
     
 
Stowarzyszenie z natury rzeczy jest organizacją o charakterze niezarobkowym (non profit), oznacza to ni mniej ni więcej, że dochód z stowarzyszenia z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej może ono przeznaczyć wyłącznie na realizacje celów zapisanych w statucie i w żadnym wypadku nie może on być przeznaczony do podziału pomiędzy członków stowarzyszenia. Stowarzyszenia mogą prowadzić działalność gospodarczą we wszystkich dziedzinach, z zastrzeżeniem tych obszarów w których przepisy prawa stanowią inaczej (np. koncesje czy zezwolenia itp.)
 

12. Czy można być członkiem fundacji?
     
 
Nie, nie można. Można być albo fundatorem albo działać w strukturach fundacji lub być jej pracownikiem. Fundatorem czyli założycielem fundacji może być jedna, lub więcej osób. Fundator lub fundatorzy muszą złożyć, w formie aktu notarialnego, oświadczenie woli o ustanowieniu fundacji. Innym ze sposobów założenia fundacji jest ustanowione  jej w testamencie. Widać w tym przypadku bardzo wyraźnie kapitałowy charakter takich organizacji. Zarząd nad kapitałem i kierowanie działaniami fundacji sprawuje, ktoś zupełnie inny niż osoba przekazująca majątek w celu ustanowienia fundacji. Fundatorami mogą być wszelkie osoby fizyczne, bez względu na obywatelstwo i miejsce zamieszkania oraz osoby prawne.
 

13. Jesteśmy grupą uczniów szkoły ponadgimnazjalnej, czy możemy być członkami stowarzyszenia rozwoju naszej szkoły?
     
 
Członkami stowarzyszeń (nie członkami założycielami) mogą być osoby, które, nie są pełnoletnie, ale ukończyły lat 16. Istnieje wymóg prawny dotyczący tego aby w zarządzie stowarzyszenia większość stanowiły osoby, które ukończyły lat 18 i posiadają pełnięg praw obywatelskich . Młodzież w wieku poniżej 16 lat może, za zgodą swoich przedstawicieli ustawowych, być członkami stowarzyszeń według zasad określonych w ich statutach tych organizacji. Osoby takie nie mają jednak prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków, zabrania się także korzystania przez takie osoby z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Wyjątek stanowią takie jednostki organizacyjne stowarzyszenia zrzeszające wyłącznie osoby małoletnie. Posiadają oni w takich organizacja czynne i bierne prawo wyborcze).
 

14. Komitet rodzicielski szkoły w naszej gminie chciałby móc uzyskać środki na organizacje zajęć sportowych dla uczniów, jaki najprościej zorganizować się aby móc starć się o dotacje?
     
 
Jedną z najprostszych do utworzenia struktur mających osobowośc prawną jest uczniowski klub sportowy. Jest on specjalnym rodzajem klubu sportowego. Członkami takiego klubu mogą być poza uczniami także rodzice i nauczyciele. Jego działanie regulowane jest przepisami o stowarzyszeniach z tym, ze nie obowiązują go przepisy dotyczące rejestracji stowarzyszeń w KRS. Osobowość prawną uczniowski klub sportowy uzyskuje w momencie wpisania do ewidencji starosty właściwego ze wzglądu na siedzibę klubu.
 
 
 

15. Kilka lat temu zawiązaliśmy stowarzyszenie na rzecz rozwoju naszej wsi. Jest to stowarzyszenie zwykłe. Chcemy zrealizować projekt którego wartość przekracza wpływy ze składek członkowskich ale wójt chce przekazać stowarzyszeniu budynek.Czy zgodnie z prawem możemy przyjąć tą darowiznę?
     
 
Nie, stowarzyszenia zwykłe mają wiele ograniczeń w swojej działalności, między innymi jego jedynymi przychodami mogą być wpływy ze składek członkowskich Stowarzyszenie zwykłe nie może prowadzić działalności gospodarczej,  przyjmować darowizn, spadków, zapisów, otrzymywać dotacji oraz korzystać z ofiarności publicznej. Aby móc rozszerzyć możliwość finansowania stowarzyszenia o te źródła należy dokonać rejestracji stowarzyszenia w KRS.
 

16. Czy warto zarejestrować działające stowarzyszenie zwykłe w KRS, jakie sa ewentualne korzyści z takiego kroku?
     
 
Rejestracja stowarzyszenia zwykłego w KRS zdecydowanie rozszerza zakres możliwych form działania organizacji. Stowarzyszenie w momencie zarejestrowania nabywa osobowość prawna i w związku z tym może na przykład:
1.      przyjmować darowizny, spadki, zapisy, otrzymywać dotacje
2.      korzystać z ofiarności publicznej,
3.      współpracować finansowo z administracją publiczną
4.      i przedsiębiorstwami
5.      realizować zadania publiczne na podstawie umowy
6.      prowadzić działalność gospodarczą,
7.      zrzeszać się w związki stowarzyszeń,
8.      przyjmować osoby prawne do grona członków,
9.      zakładać oddziały terenowe,
10.    starać się o uzyskanie statusu organizacji pożytku publicznego.
 

17. Przymierzamy się do założenia stowarzyszenia promującego nasze okolice, jakie dane musza się znaleźć w statucie naszego stowarzyszenia aby bez problemu go zarejestrowano?
     
 
Zgodnie z artykułem 10 ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) statut stowarzyszenia musi co najmniej zawierać takie informacje o stowarzyszeniu:
·         nazwę
·         teren działania i siedzibę,
·         cele i sposoby ich realizacji,
·         sposób nabycia/przyczyny utraty członkostwa, prawa i obowiązki członków,
·         władze stowarzyszenia, sposób ich wyboru, kompetencje
·         sposób reprezentowania, zaciągania zobowiązań majątkowych,
·         warunki ważności uchwał,
·         sposób uzyskiwania środków finansowych i płacenia składek członkowskich,
·         zasady wprowadzania zmian w statucie,
·         sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
 
Zdają sobie sprawę z tego, że statut jest najważniejszym dokumentem stowarzyszenia jego „konstytucja” powinniśmy zawrzeć w nim także zapisy, które mogą być istotne w przeszłości w czasie rozwijania się zakresu działalności stowarzyszenia. Dotyczy to na przykład zapisów o prowadzeniu działalności gospodarczej. Kardynalna zasada tworzenia statutu jest dbałość o zgodność jego zapisów z Konstytucja i innymi przepisami prawa obowiązującymi w Polsce.
 

18. Czy do złożenia wniosku o zarejestrowanie stowarzyszenia w KRS niezbędny jest prawnik czy też można złożyć wniosek bez jego pomocy?
     
 
Oczywiście łatwiej złożyć wniosek o rejestrację stowarzyszenia w KRS z pomocą prawnika, który zadba o dochowanie wszelkich wymogów formalnych i pomoże jasno i precyzyjne zapisać w statucie wszelkie wymagania założycieli stowarzyszenia. Jednak struktura dokumentów niezbędnych do dokonania rejestracji jest logiczna i czytelna na tytle, pozwala na poprawne przygotowanie i złożenie wniosku samodzielnie przez członków stowarzyszenia nawet gdy Ne sa oni prawnikami. Wniosek rejestracyjny to kilka formularzy oraz szczegółowo opisane załączniki. Wniosek (formularze i dokumenty) należy przygotować i złożyć w dwu egzemplarzach. Formularze można pobrać ze strony www.ms.gov.pl (zakładka „Krajowy Rejestr Sądowy”).
Stosując się do zamieszczonych poniżej zasad możemy poprawnie wypełnić przedmiotowy wniosek samodzielnie:
·         Dokładnie, ze zrozumieniem przeczytać instrukcje wypełnienia każdego pola w formularzach
·         Pola wypełniamy najlepiej pisząc na formularzu w komputerze
·         Informacje wpisujemy wypełniając jedynie jasne pola formularzy.
·         Przekreślamy pola puste, w których nic nie wpisujemy
·         W polach pozwalających na dokonanie wyboru wpisujemy znak X w  właściwym miejscu
·         Każdy formularz muszą podpisać wszystkie osoby reprezentujące stowarzyszenie.
Wniosek możemy złożyć na kilka sposobów. Możemy osobiście doręczyć go do biura podawczego właściwego KRS, wysłać listem poleconym zachowując dowód nadania lub jeżeli posiadamy bezpieczny podpis elektroniczny możemy wysłać formularze poczta elektroniczną. Powinniśmy dołączyć potwierdzenie dokonania stosownych opłat ubiegając się o dokonanie wpisu także do rejestru przedsiębiorców, jeżeli tego nie zrobimy to zwykle Sąd wzywa do uzupełnienia tego braku pod rygorem nie rozpatrzenia wniosku.
 

19. Jakie dokumenty są wymagane przy rejestracji stowarzyszenia w KRS?
     
 
Dokumentami niezbędnymi do dokonania rejestracji stowarzyszenia w KRS zgodnie z ustawa są:
·         statut stowarzyszenia (dwa egzemplarze, podpisane przez komitet
·         założycielski lub przez zarząd, jeśli zostanie wybrany),
·         protokół z zebrania założycielskiego (dwa egzemplarze, podpisane
·         przez przewodniczącego i sekretarza zebrania)
·         lista członków założycieli (dwa egzemplarze, podpisane przez
·         przewodniczącego i sekretarza zebrania)
·         podjęte na zebraniu uchwały (dwa egzemplarze, podpisane przez przewodniczącego i sekretarza zebrania
·         uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem
·         sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania stowarzyszenia zamierzającego prowadzić działalność gospodarczą
 
Uchwałami których mowa powyżej są uchwały o powołaniu stowarzyszenia, przyjęciu statutu, wyborze komitetu założycielskiego, o wyborze zarządu i o wyborze komisji rewizyjnej).
 

20. Czy istnieje jakiś termin w którym powinno się złożyć wniosek o rejestracje stowarzyszenia do KRS?
     
 
Tak, tym terminem jest 7 dni od dnia zamknięcia zebrania założycielskiego, kiedy to członkowie komitetu założycielskiego muszą złożyć we właściwym sądzie prowadzącym Krajowy Rejestr Sądowy. Członkowie komitetu powinni złożyć stosowne formularze o rejestrację wraz z dokumentami wymaganymi zgodnie z art. 22 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.
 

21. Jak długo może trwać rozpatrywanie wniosku o rejestrację w KRS przez Sąd?
     
 
Zgodnie z ustawa Sąd ma na zarejestrowanie stowarzyszenia 3 miesiące, od dnia złożenia wniosku, na rozstrzygnięcie wniosku o zarejestrowanie (art. 13 ust. 1). Zwykle okres ten jest znacznie krótszy ale w przypadku stwierdzonych przez Sąd uchybień możemy być wezwani do ich usunięcia co może wydłużyć  trzymiesięczny okres. O dokonaniu rejestracji Sąd zawiadamia o wpisaniu stowarzyszenia do KRS założycieli i organ nadzorujący (starostę) przesyłając im statut
 

22. Czy w przypadku odmowy rejestracji w KRS przez Sąd możemy się odwołać od takiej decyzji?
     
 
Tak, po otrzymaniu z KRS informacji o decyzji odmowy rejestracji lub wezwania do dokonania zmian w statucie możemy zaskarżyć niewłaściwą naszym zdaniem decyzje do sądu rejonowego. Mamy na to 7 dni od daty otrzymania decyzji. Z chwila wniesienia skargi wydane orzeczenie traci moc.
Sąd rejonowy rozpatruje naszą skargę jako sąd I instancji. Od jego postanowienia przysługuje nam zażalenie do sądu okręgowego (II instancja). Wnosi się je za pośrednictwem sądu rejonowego w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia. W postępowaniu rejestrowym od postanowień sądu II instancji w sprawie wpisu do rejestru przysługuje również kasacja do Sądu Najwyższego. Kasację wnosi się do sądu, który wydał zaskarżone postanowienie w terminie dwóch miesięcy od dnia doręczenia orzeczenia z uzasadnieniem stronie skarżącej (obowiązuje tu przymus adwokacko-radcowski, czyli kasacji nie może wnieść samo stowarzyszenie będące stroną w postępowaniu).
 

23. Co może być przyczyną odmowy rejestracji stowarzyszenia w KRS?
     
 
Krajowy Rejestr Sądowy może wydać  postanowienie o nie zarejestrowaniu stowarzyszenia, jeśli na przykład stwierdzi, że jego statut nie jest zgodny z Konstytucją i/lub  innymi przepisami prawa lub jego założyciele nie spełniają wymagań określonych ustawą. Zakładane stowarzyszenie nie może odwoływać się, w swoim statucie, np. do totalitaryzmu, nazizmu, nakłaniać do nienawiści rasowej czy stosowania przemocy (niezgodność z art. 13 Konstytucji RP). Sąd wzywa do usunięcia ze statutu zapisów stojących w sprzeczności z określonymi aktami prawnymi a w wypadku odmowy dokonania stosownych korekt odmawia wpisu do KRS.
 
 

24. Słyszałem o wolontariacie w biznesie, czy mogę w związku z tym zostać wolontariuszem w prywatnej firmie prowadzącej zakład utylizacji odpadów?
     
 
Niestety nie. Wolontariusz to zgodnie z obowiązującym prawem osoba  która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustawa precyzuje na rzecz jakich podmiotów mogą być wykonywane przez wolontariuszy świadczenia. Art. 42. tej ustawy mówi że Wolontariusze mogą wykonywać, na zasadach określonych w niniejszym rozdziale, świadczenia, odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz:
1) organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3
w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności
pożytku publicznego,
2) organów administracji publicznej, z wyłączeniem prowadzonej przez nie
działalności gospodarczej,
3) jednostek organizacyjnych podległych organom administracji publicznej lub
nadzorowanych przez te organy, z wyłączeniem prowadzonej przez te jednostki
działalności gospodarczej
- zwanych dalej „korzystającymi”.
Firma prowadząca działalność gospodarczą nawet tak istotna z punktu widzenia społeczności lokalnej działa jednak dla zysku i nie może korzystać ze świadczeń wolontariuszy.
 

wróć
Ilość odwiedzających osób: 23471
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności